fredag 4 april 2014

Havet levererar!

Jag,Adrian och Johannes åkte ut norr om Varberg runt 1 tiden. Väderförhållandena var grymma för fiske. Jag Började med att ta ett par kast med flugspöt, flugan hann knappt bli våt innan en havsöring var uppe och tog den. Flera fina fiskar blev landade idag, den största på 55cm. Nu blir det inget fiske på hela helgen, får hoppas dom är lika mycket på hugget nästa vecka.

Fluga: Räka/dräparmask
Drag: Blankt Falcon 15g.

onsdag 2 april 2014

Premiären avklarad!

Äntligen var fiskesäsongen 2014 igång. Då 1 april oftast brukar ge dåligt fiske var förhoppningarna inte speciellt stora men vad gör man när det är Premiär i havet? Då måste man ut och ge det ett försök! Vi körde ut en bit norr om Varberg för att testa lyckan, då det blåste rätt bra var det rätt svårt att flugfiska så det fick bli spinnspöet. Det tog bara några minuter innan jag fick håvat den första Havsöringen, dock under måttet. Efter ungefär 1.5 timme rörde vi oss lite längre in i en vik där det såg hett ut. Och det visade sig vara riktigt hett! Där blev ungefär ett 15 tal havsöringar landade och 3-4 stycken över måttet. På detta ställe fick jag även landat den första havsöringen på fluga för iår!

söndag 23 mars 2014

Regnbåge på Sämsholm.

Bilen från Varberg började rulla runt 06.00 igår morse. Efter 1,5 timmes bilfärd var vi framme vid vårat mål, Annelund och Sämsholm. Ett riktigt trevligt ställe för en flugfiskare med både regnbåge,öring och röding. I sämsholm är det enbart tillåtet att flugfiska. Vanligtvis finns det 3 dammar med ädelfisk i detta område, men nu pågår det renovering utav de 2 mindre dammarna så vi fick rikta in oss på den större. Då Adrian precis har införskaffat sig ett flugspö så var hans krav på fisket inte så stora. Då han mest trodde han skulle få stå och träna på kast. Men väl efter ca 10 min vid dammen så krokade han sin första fisk på fluga! Grabben var överlycklig. Efter några timmar tog jag också min första regnbåge, (för säsongen). Vinden var i emellanåt väldigt hårt och det gjorde fisket betydligt svårare. Växlande molnighet. Flugan för dagen som fungerade bäst var en svart superkanin. De 2 andra som var där fiskade med lite skrikigare färger och drog upp de mesta ur sjön..

torsdag 20 mars 2014

Det närmar sig..

Snart drar fiskesäsong 2014 igång. Och jag och Mr.Bengtsson kommer att spendera ett gäng timmar vid Hallands kust för fiske efter silver! Den 1 April hoppas vi kunna få lite spöböjj.. Nu på Lördag smygstartar vi säsongen med lite fiske i Sämsholm efter regnbåge och öring.

2 fina fiskar tagna i Annelund.